preloader

Ostrava 24. - 28. 9. 2024                     

      cz / en


OPENCALL: 1. 3. - 30. 6. 2024



vyzpovídali jsme porotce  RADIMA JURDU


- hlavního návrháře a výtvarníka hry Creaks, letošní fantastické novinky od studia Amanita Design.

Ahoj Radime, můžeš nám prozradit, kdy vznikl nápad na Creaks a jaká myšlenka to všechno rozhýbala?

Ahoj! Nápad na Creaks vznikl před řadou let, když jsem se jako student animovaného filmu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze rozhodl jako svoji diplomovou práci rozpracovat videohru. V té době jsem se zabýval tématem různých chybných interpretací v mezilidské komunikaci, myšlenkou, že když něco víme nebo vidíme jen částečně, začneme si domýšlet. Když jsem přemýšlel, jak toto téma vizualizovat, vzpomněl jsem si na princip dětské imaginace, kdy nám může věšák s kabátem v šeru připomínat nějakou příšeru, a až když rozsvítíme, uvidíme, že to je neškodný kus nábytku. Na tomto nápadu je celá hra vystavěna.

Jak dále probíhala cesta od nápadu k hotové hře?

V rámci mojí diplomky vznikl koncept hry, výtvarné návrhy a jednoduchý hratelný prototyp. To jsem potom představil Jakubovi Dvorskému ze studia Amanita Design. Nápad ho zaujal natolik, že se rozhodl vzít nás pod křídla svého studia. Pomohl nám doplnit tým a podporoval nás, abychom se vývoji mohli věnovat naplno. Od prvotního nápadu hra vznikala osm let, přičemž první dva až tři roky probíhala preprodukce, kdy jsme vymýšleli herní svět, příběh, programovali základní kostru hry a vytvářeli prototypy prvních levelů. Potom jsme se přesunuli do fáze produkce a začala vznikat finální podoba naší hry.

Hratelností se Creaks od ostatních her studia Amanita Design značně liší, můžeš nám říct, co vás ke změně vedlo?

Hry od Amanity se mi vždy velice líbily po audiovizuální stránce a přestože mě moc bavily, musím se přiznat, že nejsem velkým hráčem klikacích adventur. Proto pro mě byla výzva představit vizuální styl, který je ostatním hrám Amanity příbuzný, i v jiném žánru. Také si myslím, že mám hlavu spíše na vymýšlení logických hádanek než adventurních úkolů, takže jsou mi puzzle hry bližší i jako tvůrci, nejen jako hráči.

Můžeš nám říct něco o vizuálním stylu Creaks?

Za vizuální podobou Creaks stojíme já a můj kamarád a kolega Honza Chlup. Spousta pozadí je nakreslená na papír perem a akvarelem, následně skenovaná a v počítači dále postprodukovaná do finální podoby. V tajemném sídle, ve kterém se hra odehrává, je také rozeseta spousta nástěnných obrazů, které mohou hráči objevovat a sbírat. Ty namaloval Honza olejovými barvami, následně vyfotografoval a dále upravoval v počítači. Myslím si, že se zvolené techniky k tématu hry hodí. Také to jsou naše oblíbené techniky a bylo pro nás vzrušující je oživit ve hře. Olejovými barvami malovanou grafiku v jiné videohře jen tak neuvidíte!

V jakém programu jste hru tvořili?

Hra je vytvořena v herním enginu Unity, který se nám dobře osvědčil. Skvělou vlastností tohoto enginu je snadné testování hry, kdy prostě zmáčknete tlačítko play a můžete se rychle podívat, jak scéna, na které pracujete, vypadá v pohybu. Další velká výhoda tohoto enginu je relativně snadné portování hry na různé platformy, takže si Creaks můžete zahrát jak na počítači, tak na mobilu, tabletu nebo na jedné ze současných herních konzolích.

Jaké jsou Tvoje plány do budoucna?

Nyní se snažím trochu si odpočinout, ale pořád máme poměrně dost práce s přípravou materiálů souvisejících s Creaks, jako jsou obal na soundtrack, sběratelská edice, propagační videa a podobné věci. Dále bych chtěl pomoct s dalšími projekty, které v Amanitě vznikají, a taky přemýšlím nad svou další hrou. Rozhodně mám chuť zkusit nějaký menší projekt, možná i v karetní nebo deskoherní podobě, jelikož mám deskové hry taky strašně rád.

Děkujeme za rozhovor!

 


MEZINÁRODNÍ FESTIVAL
DĚTSKÉ A STUDENTSKÉ
MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY

©2020 všechna práva vyhrazena